• Dzisiaj jest: 16 października 2019
  • Imieniny: Ambrożego, Florentyny, Gawła
  • Wakacje już za:
    • 293 dni

"Nikt nie żyje dzięki sobie i tylko dla siebie"
ks. Jan Twardowski

×

Wyszukaj w serwisie

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

w Publicznej Szkole Podstawowej

im. ks. Jana Twardowskiego w Komprachcicach

 

  1. Istota pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na:

1.    Rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia ,

2.    Rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z:

  • niepełnosprawności,
  • niedostosowania społecznego,
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • szczególnych uzdolnień,
  • specyficznych trudności w uczeniu się,
  • choroby przewlekłej,
  • sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  • niepowodzeń edukacyjnych,
  • z zaburzeń zachowania i emocji
  • zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, 

sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,

  • trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą

środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za

granicą.

 

  1. Warunki

 

  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

 

  1. Inicjatywa

 

1.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:

  • ucznia;
  • rodziców ucznia;
  • dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
  • nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
  • pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
  • poradni;
  • asystenta edukacji romskiej;
  • pomocy nauczyciela;
  • asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
  • zwanej dalej „ustawą”, lub asystenta wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy;
  • pracownika socjalnego;
  • asystenta rodziny;
  • kuratora sądowego;
  • organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

2.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest na podstawie:

  • opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
  • informacji przekazanej przez nauczyciela lub specjalistę o potrzebie objęcia pomocą 

psychologiczno-pedagogiczną ucznia – na podstawie rozpoznania jego indywidualnych

potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych.

 

  1. Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

  W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz

uczniów szkół ponadpodstawowych;

porad i konsultacji;

  • warsztatów.

 

  1. Zadania pedagoga i psychologa

 

  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
  2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
  3. udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
  5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  7. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  8. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
  • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

  1. Zadania logopedy 

 

  1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  2. prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  4. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
  • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Zadania doradcy zawodowego

 

1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;

3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;

4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;

5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania.

 

  1. Zadania terapeuty pedagogicznego 

 

1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;

2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły

3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;

5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

  • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomoc psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole, na wniosek dyrektora szkoły zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

 

  1. Dokumentowanie udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Nauczyciele i specjaliści udzielający uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy. 

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia, dokumentację tych zajęć prowadzą w dzienniku zajęć specjalistycznych i w dzienniku zajęć innych, do którego wpisują:
  • nazwiska i imiona uczniów,
  • obecność ucznia na zajęciach,
  • indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych - program pracy grupy,
  • tematy przeprowadzonych zajęć,
  • ocenę postępów ucznia w odniesieniu do prowadzonych zajęć
  • wnioski dotyczące dalszej pracy.
  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem szczególnie uzdolnionym, dokumentację  tych 
  2. zajęć prowadzą w dzienniku  zajęć z uczniem szczególnie uzdolnionym, zgodnie  z opracowanym indywidualnym programem  pracy.
  3. Nauczyciele specjaliści prowadzą dokumentację w swoich dziennikach zajęć.
  4. Wychowawcy w Dzienniku lekcyjnym wpisują uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną i sporządzają informację dla rodziców/prawnych opiekunów.
  5. Pedagog szkolny sporządza wykaz, zatwierdzony przez Dyrektora szkoły, określający formy przedzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla poszczególnych uczniów (wg poziomów nauczania).

 

 

 

  1. Informacja dla rodziców ucznia (prawnych opiekunów)

 

  1. potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie.
  2. Informacja określa formy i okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
  3. Informację sporządza wychowawca klasy – zapis w dzienniku lekcyjnym w rubryce „Indywidualne kontakty z rodzicami/prawnymi opiekunami”.
  4. Rodzice/prawni opiekunowie składają podpis z adnotacją „wyrażam zgodę” lub „nie wyrażam zgody”.

 

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)

 

  1. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określa:
    1. zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem;
    2. zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia, w tym - w zależności od potrzeb - na komunikowanie się ucznia z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu szkolnym, w tym w przypadku:
    3. ucznia niepełnosprawnego - działania o charakterze rewalidacyjnym,
    4. ucznia niedostosowanego społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym,
    5. ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze socjoterapeutycznym;
    6. formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, 
    7. działania wspierające rodziców ucznia oraz - w zależności od potrzeb - zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, również ze specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi i młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii;
    8. zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a także:
      • w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum - zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
      • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    9. zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia; 
    10. w przypadku uczniów niepełnosprawnych - w zależności od potrzeb - rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie;

11) w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości    

       psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia

specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen - wybrane zajęcia  edukacyjne,

które są realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5  uczniów.