• Dzisiaj jest: 23 marca 2025
  • Imieniny: Feliksa, Konrada, Zbysławy
  • Wakacje już za:
    • 293 dni

"Nikt nie żyje dzięki sobie i tylko dla siebie"
ks. Jan Twardowski

×

Wyszukaj w serwisie

"Szkoła bez dzwonka"

Powrót do szkoły po feriach zimowych dla naszych uczniów wiązał się z przełomową zmianą:  Dołączyliśmy do innowacyjnego trendu "Szkoła bez dzwonka"

Jest to pomysł wprowadzony w europejskich szkołach po to, by uczyć najmłodszych gospodarowania czasem, ale też by zmniejszyć ich stres. Szkolny dzwonek ma poziom hałasu ok. 90-98 decybeli, a ubytkiem słuchu grozi ekspozycja już na 85 decybeli, czyli jego dźwięk jest powyżej progu szkodliwości.

Zdaniem badaczy, dzwonki podnoszą poczucie stresu i generują tzw. efekt dzwonka – eksplozji niekoniecznie pozytywnej energii na znak przerwy, który powoduje niepokój, rozdrażnienie i wprowadza niepotrzebny chaos. Usunięcie dzwonków ze szkół wspiera zaufanie i partnerskie relacje, a nie jak dotychczas – egzekwowanie pracy i bezwzględny nakaz przestrzegania tych zasad. W niejednym badaniu udowodniono, że głośne dzwonki powodują chaos w szkole, podnosząc tym samym poziom stresu w uczniach. Dodatkowo eliminują konieczność kontroli czasu przez uczniów, co niekorzystnie wpływa na kształtowanie się odpowiedzialności i punktualności.

W szkole bez dzwonka to nauczyciel odpowiada za to, aby poinformować uczniów o końcu lekcji. Zamiast nagłego dźwięku oznajmiającego koniec lekcji, nauczyciel dziękuje  uczniom za pracę, wspólnie spędzony czas i uwagę. Dzięki temu uczniowie mają poczucie szacunku, wiedzą, że są traktowani poważnie, obserwują kulturalny, „dorosły” sposób zakończenia rozmowy.

Uczniowie uczą się prawidłowo gospodarować swoim czasem, a wszystko to odbywa się w przyjaznej atmosferze. U młodszych uczniów bezcenna jest praktyczna nauka posługiwania się zegarkiem, kształtowanie się tzw. „poczucia” i świadomości czasu (czyż każdy z rodziców nie słyszał pytania „a ile to jest pięć minut?”). Dzieci spędzając wspólnie przerwę nieświadomie więcej czasu poświęcają na interakcję z kolegami i koleżankami nawzajem się mobilizują do powrotu do klasy.  Statystyki porównawcze wskazują, że brak dzwonka nie wpływa znacząco na liczbę spóźnień na lekcje, a jeśli zanotowano różnicę, to na korzyść systemu pracy bez dzwonków.